22 Sier

O pływaniu słów kilka...

Mamy lato i obecnie jednym z najczęściej wybieranych przez moich pacjentów sportów jest pływanie !

Baseny, rzeki, jeziora, morza i oceany !!!! Wszystkiego mamy teraz pod dostatkiem ;)

Pływanie to świetny sposób na to, by szybko schudnąć - podczas godzinnego pływania można spalić nawet pięćset kalorii! A  wszystko dlatego, że przez zmianę grawitacyjną ruch w wodzie przypomina trening siłowy z  obciążeniem - tylko nie odczuwamy ciężarów.

Często po wyjściu z  basenu odczuwamy „głód na węglowodany” - spaliliśmy dużo kalorii, więc organizm chce nadrobić straty w  energii. Jeśli jesteś na diecie, przygotuj sobie wcześniej odpowiedni, zdrowy posiłek, np. musli z  jogurtem. W  ten sposób unikniesz rzucenia się np. na słodkości po przyjściu do domu.

Pływanie wpływa na modelowanie sylwetki, zwiększa wydolność organizmu, poprawia odporność, pomaga utrzymać prawidłową masę ciała, opóźnia oznaki starzenia i  pozwala nabrać ciału lekkości. Pływać można zacząć w  każdym wieku! <3

Pływanie:

- Korzystnie wpływa na układ oddechowy. Dzięki ruchowi w wodzie zwiększa się pojemność płuc, a Ty masz lepszą kondycję i większą wydolność. Sport ten poprawia wytrzymałość więc skończą się zadyszki! ;)

- Wzmacnia mięśnie kręgosłupa dlatego jest idealny dla osób które prowadzą siedzący tryb życia!!!

- Jest elementem rehabilitacji, delikatny opór stawiany przez wodę oraz brak zagrożenia upadkiem pozwala ćwiczyć nawet osobom, które nie są w  pełni sprawne ruchowo.

- Pozwala najmłodszym oswoić się z  wodą, zdobywać nowe umiejętności ruchowe. Jeżeli pediatra nie widzi żadnych przeciwwskazań, warto wykorzystać naturalne umiejętności dziecka i  zabierać je na basen. Noworodek potrafi wstrzymać oddech w  wodzie na kilka sekund, a  także posiada wrodzoną zdolność pływania. :D

- Pozwala wzmocnić wszystkie grupy mięśni i  utrzymać prawidłową postawę więc jest idealne dla dzieci i młodzieży!!! A dodatkowo wyrobi w młodym człowieku cechy typowe dla sportowców tj.: systematyczność, odpowiedzialność, odwaga, zdyscyplinowanie.

- Ruch w wodzie odciąża kręgosłup i stawy, wzmacnia grzbiet. Lekarze zalecają w schorzeniach kręgosłupa – osobom z wodami postawy czy z przeciążonym kręgosłupem.

- Ruch w  wodzie sprawia, że mięśnie się wzmacniają - dotyczy to również mięśni brzucha. Pływanie na plecach odciąża kręgosłup, na który często przyszłe mamy narzekają. Pomaga również na bolące stawy. Oczywiście w  ciąży należy pływać rekreacyjnie, a  nie wyczynowo, żeby nie doprowadzić do skurczy. Warto wcześniej skonsultować się z  lekarzem.

- Poprawia ukrwienie skóry i  tkanki podskórnej, ma to szczególne znaczenie dla kobiet, ponieważ pomaga w  walce z  cellulitem.

- To znakomity sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów, wyszczuplenie ciała i ujędrnienie skóry. W wodzie do pracy angażowane są wszystkie mięśnie, co doskonale wpływa na całą sylwetkę. Pływacy mają dłuższe, lepiej wypracowane mięśnie. Masa mięśniowa jest szczególnie ważna, aby podkręcić metabolizm.

Dlaczego warto wybrać pływanie, a  nie inną dyscyplinę?

Przede wszystkim dlatego, że ten sport mogą uprawiać nawet osoby o  słabej kondycji czy z  dużą nadwagą. Woda pomaga także szybciej powrócić do zdrowia osobom po urazach czy operacjach, np. kolan lub kręgosłupa. Ryzyko przeciążenia stawów skokowych czy kolanowych jest o  wiele mniejsze niż w  przypadku innych sportów. Ruch w  wodzie powoduje swego rodzaju masaż, który poprawia ukrwienie skóry i  tkanki podskórnej

Wodny aerobik

Coraz więcej basenów proponuje ciekawe formy zajęć grupowych, takich jak wodny aerobik (zwany też aqua aerobikiem). Jest to bardzo dobra propozycja dla osób, które lubią wodę, ale nie potrafią dobrze pływać. Często nawet kobiety w  ciąży – oczywiście po konsultacji lekarskiej – mogą uczęszczać na takie zajęcia. Osoby starsze, które nie ćwiczyły od wielu lat i  boją się, że mają zbyt słabą kondycję, również dobrze radzą sobie podczas takiego aerobiku. Woda nie pozwala wykonywać zbyt gwałtownych ruchów, więc ciężko jest stracić równowagę robiąc wymachy czy podskoki. Ponadto, zajęcia w  grupie mobilizują do regularności.

Wszystkie te dobroczynne efekty zarówno dla ciała, jak i  dla umysłu uzyskamy pływając regularnie – przynajmniej dwa, trzy razy w  tygodniu.

Twój komentarz




POKAŻ